Welke Olie?
Voor iedereen die het nog
niet weet: scooters en brommers verbruiken benzine én olie. Het eerste natuurlijk veel meer dan het tweede, maar toch, zonder
olie staat de wereld stil, en ook uw scooter.
Voor we ons verder verdiepen in de wereld van de olie is het van belang dat je weet of je een 2-takt of een 4-takt scooter of brommer heeft. Een 2-takt heeft immers een totaal andere olie nodig
dan een 4-takt, dus vergewis je hiervan vooraleer je met allerlei bussen olie aan de slag gaat ook al staat daar een mooie afbeelding van een scooter op (moet goed zijn toch, want het staat op
het etiket). Om het nog simpeler te stellen: doet u 2-takt olie in een 4-takt scooter of 4-takt olie in een 2-takt scooter dan weet u 1 ding zeker: hij gaat kapot.
Dat willen wij natuurlijk voorkomen en belangrijker nog: wij willen graag dat u op de juiste wijze omspringt met de olie in uw scooter of brommer. Dat is zo enorm belangrijk dat we dat niet
genoeg kunnen benadrukken!
Olie bij 4 Takt
Ook een viertakt scooter of
brommer verbruikt olie. Weliswaar niet zoveel als een 2-takt scooter, maar toch, hij verbruikt olie en zeker in de eerste honderden kilometers. Bij een 4-takt moet je regelmatig olie peilen met
de peilstok die rechts of links van het motorblok zit. Wen jezelf aan om dit minstens om de paar honderd kilometer te doen en zeker als hij pas nieuw is! In tegenstelling tot een 2-takt scooter
mag je bij een 4-takt nooit bijvullen tot bovenaan toe. Het oliepeil bij een 4-takt scooter of brommer MOET zich namelijk tussen het onderste streepje op de peilstok en het bovenste streepje op
de peilstok bevinden. Te laag is heel erg slecht, maar te hoog is ook niet goed. De vraag welke 4-takt olie je moet gebruiken hangt af van het model scooter of brommer wat je hebt. Kijk dus goed
in het instructieboekje of vraag het aan je dealer. Generaliserend kun je zeggen dat een scooter of brommer een soort auto-olie nodig heeft, maar dan ietsje dunner (vanaf SAE 5). Het beste is om
speciale 4-takt olie voor scooters of bromfietsen te gebruiken, maar in geval van nood kan er ook auto-olie gebruikt worden. Belangrijkste advies: Rijd nooit met een te laag of te hoog oliepeil
en gebruik voortal NOOIT 2-takt olie in een 4-takt scooter.
Juiste bandenspanning?
Helaas rijden echt heel veel scooters met te zacht opgepompte banden. Daardoor is de wegligging niet goed, kan de band stuk gaan
en zijn de brandstofkosten veel hoger dan ze kunnen zijn.
Kijk altijd in het instructieboekje wat de juiste bandenspanning is voor specifieke model.
De juiste bandenspanning is afhankelijk van het type scooter, de bandenmaat, het gewicht van de berijder en het wel of niet vervoeren van een duo-passagier. Gemiddeld
is een spanning van 1,5 bar voor de voorband en 2,5 bar voor de achterband een juiste spanning. Maar ook 2 bar voor en achter kan goed zijn. Zeker wanneer je vaak rijdt met een duo-passagier is
het beter de achterband harder te zetten dan de voorband.
Belangrijkste advies: Controleer regelmatig de bandenspanning. Het is belangrijk voor je portemonnee, het voorkomen van lekke banden en vooral de
veiligheid!
Scooter starten bij koud weer?
Bij kouder weer zal een scooter of brommer meestal wat moeilijker starten. Dit is vaak al een beetje merkbaar wanneer de temperatuur onder de 10 graden zakt maar zeker zul je het merken bij
temperaturen onder het vriespunt. Ook zal het bij koud weer langer duren voordat je scooter of brommer haar maximale vermogen levert. De eerste minuten zal hij dan ook trager optrekken dan
normaal en ook de maximale snelheid zal niet direct gehaald worden. Er is dan niets mis met uw scooter, dit is volkomen normaal. Gun de scooter of bromfiets ook even wat tijd om te
wennen aan de kou,
Bij 4-takt scooters en brommers:
De meeste 4takt scooters en brommers hebben een acceleratiepomp op de carburateur zitten. Deze dient ervoor om uw motorblok direct te laten oppakken als u ineens gas
geeft nadat hij heeft stil gestaan. Met deze acceleratiepomp kunt u de koude start ook verbeteren. Onderstaande tips gelden dan ook voor 4-takt scooters en bromfietsen met een carburateur die
voorzien is van een acceleratiepomp:
- Draai voor het starten het gashandel 3 maal snel van dicht naar half open. Hiermee zet u de acceleratiepomp in werking.
- Start nu meteen met gas dicht. Slaat de motor niet direct aan blijf dan tijdens het starten het gas snel van dicht naar half open draaien. Indien de scooter nog niet
start na ongeveer 10 seconden, stop dan met starten en wacht enkele minuten en begin dan de procedure weer van voren af aan.
- Als de scooter aanslaat zal deze bij veel gas geven stilvallen. Dus: geef geen volgas en speel eventueel met het gashandel tussen dicht en half open totdat de motor
goed loopt. Rij nu direct weg.
Scooter heeft lang stil gestaan en hij start niet?
Dit is echt één van de meest voorkomende problemen, hoewel het eigenlijk niet echt een technisch mankement is maar een volkomen normale zaak. Wanneer een scooter of
bromfiets lang heeft stil gestaan (enkele weken of langer) dan zal de scooter of brommer niet direct starten. Dit komt omdat de benzine in de carburateur volledig of gedeeltelijk is verdampt. Ook
is de accu dan leger dan normaal en zal dus snel leeg of overbelast raken. De accu gaat niet stuk door lang stilstaan maar wel door lang doorstarten. Start de scooter of brommer dan ook niet
elektrisch maar met de kickstarter. Hiermee spaar je de accu. Niet dat je probleem nu is opgelost, want met de kickstarter zal je scooter ook niet direct aanslaan. Wat nu? Simpel, op die
kickstarter trappen, maar niet zomaar onbezonnen.
De beste procedure is de volgende:
Wanneer de scooter ondanks bovenstaande gevolgde procedure niet wilt starten dan moet de carburateur schoon gemaakt worden. Ook kan het zijn dat de accu toch is stuk gegaan. Lang stilstaan is
voor een scooter of brommer niet goed.
Piepende remmen?
Voor alle duidelijkheid: we bedoelen hiermee het piepend geluid wat u hoort tijdens het rijden wat afkomstig is van de remmen. Vooral scooters of bromfietsen die uitgevoerd zijn met schijfremmen
(tegenwoordig welhaast alle scooters en brommers) hebben hier nogal eens last van. Eigenlijk zijn 3 oorzaken aan te wijzen van dit soms hinderlijke piepen:
Vuil tussen remblok en schijf
Dit is een veel
voorkomend verschijnsel. Zeker wanneer je door de regen hebt gereden komt er wat modder op de schijf. Ook stuifzand in droge perioden kan hetzelfde effect hebben. Kleine zanddeeltjes blijven dan
achter tussen de remblokken en de schijf en dit geeft een piepend of licht knarsend geluid. Hoe los je het op? Eenvoudig eigenlijk: als je ziet dat de schijf vuil is, maak deze dan schoon met wat
water (geen hogedrukspuit gebruiken, dat is nooit goed). Het vuil op de remblokken is zo echter niet te verwijderen. Dit doe je door op hogere snelheid even hard met hoge remdruk te remmen en dit
eventueel een paar keer te herhalen. Kijk natuurlijk wel uit dat er niemand achter je rijdt en ook weer niet zo hard remmen dat het wiel blokkeert. En beide handen stevig aan het stuur
natuurlijk, maar dat doe je altijd al, toch?
De remblokken zijn versleten
Meestal veroorzaakt dit niet
alleen een piepend geluid maar ook een krakend geluid en je merkt ook dat de remmen slecht werken. Hoewel, sommige scooterrijders merken dat waarschijnlijk meer aan de zolen van hun schoenen,
want maar al te vaak zien wij scooters waarbij de remblokken tot op de draad zijn versleten. Ons advies is in ieder geval om altijd eerst te kijken of er nog voldoende voering op je remblokken
zit. Indien de remblokken tot op het ijzer zitten dan zal dat ook aan de schijf te zien zijn. Deze slijt dan en wordt ruw en alles bij elkaar gaat dat een piepend en krassend geluid maken. Rij
nooit, echt nooit dus, met een scooter of brommer waarvan de remblokken zijn versleten. De rem kan namelijk ineens blokkeren of helemaal niet meer werken. Diegenen die deze raad in de wind slaan
zijn eigenlijk halve zolen, waaraan ze ook herkenbaar zijn.